Aandoeningen en hulpmiddelen

Spataderen

Spataderen (of spataders) of varices zijn ontsierende en soms pijnlijke verwijdingen van aderen bijvoorbeeld in de benen. De spataderen schijnen vaak blauwpaars door de huid. Een op de vier mensen heeft spataderen, vrouwen wat vaker dan mannen.

Spataderen geven bij de meeste mensen geen klachten. Soms krijgen mensen met spataderen last van jeuk, een zwaar, vermoeid gevoel in de benen of pijn in de benen. Oppervlakkige spataderen zijn goed te zien. Samen met spataderen kunnen huidafwijkingen ontstaan. Als de terugstroom van bloed vanuit uw benen naar uw hart steeds minder wordt, kunnen uw benen vocht gaan vasthouden. Vooral na lang zitten of staan kunnen uw onderbenen dan wat gezwollen zijn. Door de stuwing kan de huid van uw onderbenen rood en schilferig worden (eczeem) of verkleuren. Soms kan er in uw onderbeen op den duur een wond ontstaan die slecht geneest. We noemen dit een ‘open been’.

Soms kan de spatader gaan ontsteken, er ontstaat dan een rode, gezwollen, pijnlijke, harde streng op de plek van de spatader.

Spataderen ontstaan onder andere door vaak en langdurig stilstaan. De aderlijke bloeddruk stijgt hierdoor lokaal in de benen ten opzichte van de druk waarmee het bloed terugvloeit naar het hart. Hierdoor zullen de aderen in de benen maximaal gevuld worden waardoor ze worden gerekt. De beenaderen zijn elastisch, maar kunnen bij overvulling overrekken, waarbij de in de aderen ingebouwde, op regelmatige afstanden optredende terugslagkleppen het begeven, hetgeen tot spataderen kan leiden. Spataderen zijn in hoge mate erfelijk. Ze treden ook vaak op in de zwangerschap.

Bij beweging, bijvoorbeeld wandelen, zakt de druk in de benen al na enkele passen aanzienlijk omdat de spiercontracties in de benen de aderen leegdrukken waardoor het bloed beter naar het hart terugvloeit.

Met de leeftijd neemt de kans toe dat u spataderen krijgt. Sommige mensen hebben aanleg voor spataderen. Spataderen lijken vaker voor te komen bij lange mensen en vrouwen met overgewicht. Gedurende de zwangerschap zorgen hormonen ervoor dat de wand van de aderen in uw benen slapper wordt waardoor tijdens de zwangerschap spataderen kunnen ontstaan of toenemen. Als u voor uw werk elke dag lang moet staan, is de kans op spataderen waarschijnlijk groter.

In een aantal beroepen loopt men meer risico op spataderen vanwege van het langdurig moeten staan. Leerkrachten, horeca-medewerkers, winkelmedewerkers en kappers behoren tot de risicogroep.

Het is niet bekend hoe het ontstaan van spataderen kan worden voorkomen. Bewegen (bijvoorbeeld wandelen, fietsen of zwemmen) kan helpen klachten als moeheid in de benen te verminderen. Mogelijk helpt bewegen ook om verergering van de spataderen tegen te gaan. Als uw kuitspieren veel in actie zijn, bevordert dat steeds de terugstroom van bloed naar het hart. Probeer daarom vaak te lopen en de voeten op en neer te bewegen. Vermijd te lang stil zitten en staan. Als u op uw werk veel moet staan, ga dan op zoek naar aanpassingen waardoor u misschien wat vaker kunt bewegen of veranderen van houding. Bij zitten kan bijvoorbeeld hoogleggen van de benen de druk in de aderen verminderen.

Aanbevolen hulpmiddel(en)

Bij Wouda Orthopedie komen mensen met een Spataderen vooral voor een: